Základní informace o jódu

Základní informace o jódu
Základní informace o jódu
Základní informace o jódu
Základní informace o jódu
Základní informace o jódu
Základní informace o jódu

Jód je základní stopový prvek, který je nezbytný pro normální růst a vývoj. Přibližně 60% jódu v lidském těle je uloženo ve štítné žláze. Jeho přínos pro zdraví je správné fungování štítné žlázy, která vylučuje thyroidní hormony, které řídí základní metabolismus těla. Ve skutečnosti bez jódu nemůže probíhat syntéza hormonů ve štítné žláze.

Jód kontroluje fungování štítné žlázy v lidském těle, což má významný vliv na metabolické procesy v těle. Pomáhá při optimálním využití kalorií, čímž zabraňuje skladování přebytečného tuku. Mezi další výhody patří odstranění toxinů z těla a pomoc tělu při využití různých minerálů (např. vápník a křemík)

Jak se projevuje nedostatek jódu?

Nedostatek jódu může mít vážné účinky na tělo. Mezi symptomy nedostatku patří frustrace, deprese, mentální retardace, špatná úroveň vnímání, záškuby, abnormální přírůstek hmotnosti, snížená plodnost, hrubá kůže, zvýšený výskyt předčasného úmrtí plodu, zácpa a únava. Podle zpráv WHO je nedostatek jódu jednou z hlavních příčin mentální retardace po celém světě.
 Obecně platí, že Česká republika a její obyvatelé mají přirozeně nedostatek jódu na rozdíl od přímořských národů. Proto se v minulosti přidával jód do kuchyňské soli. I když díky těkavosti jódu, se v soli po odevření obalu dlouho neudržel.

Přírodní zdroje jódu:

Jód je přítomen ve velkém množství v mořských rostlinách, živočiších, včetně měkkýšů, hlubinných bílých ryb a mořských řas, které mohou absorbovat jód z mořské vody. Mezi nejoblíbenější patří sardinky, tuňák, humr, ústřice, škeble, tresky, halibut, sleď a krevety.  Jód najdeme např. také v mořských řasách dulse, česneku, sezamovém semínku, sójových bobech a špenátu. Jodizovaná sůl je dalším důležitým zdrojem a pekaři ji pravidelně přidávají do chlebového těsta jako stabilizační činidlo.

Zdravotní účinky jódu:

  • ovlivňuje fungování štítné žlázy tím, že pomáhá při produkci hormonů, které jsou přímo zodpovědné za kontrolu základní metabolické rychlosti těla
  • ovlivňuje účinnost orgánů těla a pravidelné procesy, včetně zpracování jídla, cykly spánku a přeměnu potravin na použitelnou energii
  • udržuje základní bazickou hladinu - BMR (Basic Metabolic Rate) pomocí těchto hormonů (thyroxin a triodothyronin), což pomáhá při syntéze bílkovin
  • hraje také důležitou roli při udržování optimální energetickou hladinu v těle tím, že zajišťuje efektivní využití kalorií, aniž by došlo k ukládání přebytečných tuků
  • pomáhá vyživovat pokožku, zuby a vlasy
  • urychluje růst vlasů a zvyšuje pevnost folikul
  • podporuje správný vývoj a růst dítěte spolu s řečovými a sluchovými schopnostmi
  • hlavním posilovačem imunitního systému - pohlcovač volných hydroxylových radikálů
  • jód, stejně jako vitamin C také stimuluje a zvyšuje aktivitu antioxidantů v celém těle, aby poskytoval silnou obranu proti různým nemocem, včetně
  • onemocnění srdce a rakoviny
  • zabraňuje hypotyreóze - nedostatečná aktivita štítné žlázy a má za následek všeobecné zpomalení všech tělesných procesů
  • významně snižuje fibrózu, turgidítu a citlivost prsou
  • antikarcinogenní vlastnosti - brání rakovině
  • zajišťuje apoptózu nebo programovanou buněčnou smrt
  • odstraňuje chemické toxiny (fluorid, olovo, rtuť a biologické toxiny)
  • určité antibakteriální vlastnosti, zejména proti Heliobacter pylori
  • více

Pokud máte nedostatek jódu, zařaďte do stravy vejce, sůl, mořské plody a mléčné výrobky.

Upozornění: předávkování jódu může být zdraví nebezpečné, proto dávku jódu konzultujte s lékařem

Znáte Lugolův roztok?