Působivé přínosy hnědé rýže

Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže
Působivé přínosy hnědé rýže

Mezi zdravotní přínosy hnědé rýže patří lepší fungování kardiovaskulárního systému, trávicího systému, mozku a nervového systému. Hnědá rýže je silným zdrojem antioxidantů, které poskytují úlevu od řady onemocnění, hypertenze, nezdravá hladina cholesterolu, stres, duševní deprese a kožní onemocnění. Hnědá rýže je nerafinovaná, neleštěná, celozrnná, která se zpracovává jen odstraněním okolní slupky. Rýže si zachovává výživné otruby a zárodečnou vrstvu.

Proč jíst hnědou rýži?

Většina z nás si je vědoma, že hnědá rýže je lepší a výživnější než bílá rýže. Na rozdíl od bílé rýže neprochází hnědá rýže procesem frézování a leštění, a proto si zachovává veškerý obsah zdravých složek. Proces frézován odstraňuje většinu nutriční hodnoty.

Klíčená hnědá rýže

Vyklíčená hnědá rýže je další populární forma hnědé rýže s extra-výživnou hodnotu. Vysoký výživný obsah je důsledkem přítomnosti kyseliny gama-aminomáselné (GABA). Klíčenou formu získáme namáčením a klíčením hnědé rýže ve vodě. Tato metoda je považována za nejlepší způsob jak získat maximální množství GABA, proteinů a dobrých enzymů. Proces klíčení vede k významnému nárůstu základních složek, kyselina ferulová, lysin, hořčík, draslík, vitamin E, niacin, vitamín B6, thiamin a vlákninu. Tyto uvolněné živiny se tak lépe vstřebávají během trávení a zabraňují podrážděním střev, zánětům a alergiím.

Nutriční hodnoty hnědé rýže

Hnědá rýže je přirozeně bohatá na esenciální minerály (mangan, železo, zinek, fosfor, vápník, selen, hořčík a draslík). Obsahuje také vitamín B1 (thiamin), vitamín B2 (riboflavin), vitamin B3 (niacin), vitamin B6 , kyselinu listovou (B9), vitamin E (a-tokoferol) a vitamin K. Také je zdrojem bílkovin, vlákniny a životně důležitých mastných kyselin podporujících zdraví.

Hnědá rýže a její účinky na zdraví:

  • má antidepresivní účinky
  • pomáhá udržovat zdravé kosti
  • podporuje silnější imunitní systém
  • je přínosná pro diabetiky a hyperglykemické jedince (nízký glykemický index)
  • pomáhá snížit nárůst inzulínu a napomáhá stabilizaci hladiny cukru v krvi v těle (kyselina fytová, vláknina a esenciální polyfenoly)
  • je bohatá na silné antioxidanty, které prodlužují ochranu proti poškození způsobené volnými radikály kyslíku
  • zdroj antioxidačního enzymu nazvaného superoxid dismutáza, který chrání buňky před oxidačním poškozením při výrobě energie
  • pomáhá při prevenci různých onemocnění způsobených oxidací, např. koronární onemocnění srdce
  • reguluje hmotnost u lidi bojujících proti obezitě (mangan, který pomáhá syntetizovat tělesné tuky)
  • pomáhá zvyšovat hladinu HDL cholesterolu u obézních jedinců
  • pomáhá při prevenci neuro degenerativních komplikací, jako je Alzheimerova choroba
  • je také přínosem pro jiné poruchy mozku, např. demence a amnézie
  • přínosem pro duševní zdraví matek při laktaci
  • zvyšuje schopnost těla odolávat stresu a zlepšuje celkovou imunitní obranu
  • pomáhá regulovat funkci střev a udržují pocit sytosti
  • přínosem pro zdravé srdce (snižuje rizika srdečních poruch, vysokou hypertenzi a cévní onemocnění
  • pomáhá v metabolismu lipidů a glukózy
  • užitečná při prevenci různých druhů rakovin, (rakovina tlustého střeva, rakovina prsu a leukémie) - zdroj antioxidantů a vlákniny
  • odvádí toxiny z těla pomocí vlákniny
  • prospívá hladkému fungování mozku a nervového systému (vitaminy skupiny B a mangan)
  • má antidepresivní vlastnosti a pomáhá při potírání poruch souvisejících s úzkostí
  • užitečná při léčbě nespavosti
  • pomáhá posilovat imunitní systém těla
  • brání demineralizaci kostí a udržuje zdravé kosti (hořčík, vápník) - artritida a osteoporóza
  • neobsahuje lepek, vhodná pro celiaki
  • více

Hnědá rýže je super výživné zrno, které je nabité vysokým obsahem zdravých složek. Má příznivé účinky na většinu orgánů včetně zdravého srdce, trávení, mozku, kostí, svalů, cholesterolu a krevního tlaku. Hnědá rýže je také přínosná pro léčbu kožních onemocnění, jako je psoriáza, podporuje zdravou pokožku a obnovuje ztrátu vlasů. Hnědá rýže má anti - aging účinky, které jsou připisované přítomnosti kyseliny ferulové, antioxidantu, který pomáhá při prevenci stárnutí pokožky. Hnědá rýže je bohatá na kyselinu listovou, která je mimořádně důležitá během těhotenství pro zdravý vývoj plodu.

Skladování: surová hnědá rýže se může uchovávat až šest měsíců ve vzduchotěsné nádobě při pokojové teplotě, nebo 12 měsíců v chladničce

Příprava rýže: vaření trvá delší dobu a vyžaduje více vody, díky vnějšímu povlaku z vlákniny. Na jeden šálek rýže můžete použít dva a půl až tři šálky vody. Namáčení hnědé rýže zkracuje dobu vaření. Namočená hnědá rýže po dobu cca 8 hodin se bude vařit asi 35-40 minut.

Upozornění: nesprávně skladovaná vařená rýže spouští růst bakterií Bacillus cereus, které mohou způsobit otravu jídlem bez ohledu na to, jestli se znovu ohřívá

Vedlejší účinky: hnědá rýže je obecně hypoalergenní a neobsahuje žádné významné množství rušivých prvků, např. puriny nebo šťavelany.