Pravda o sacharidech

Pravda o sacharidech

PRAVDA O SACHARIDECH

Jak všichni víme, základ skoro každé diety je vysadit sacharidy nebo je alespoň omezit na minimum.. Je to ale opravdu správně? Většina z nás si totiž představí pod pojmem sacharidy samé nezdravé věci – větrník, fantu, čokoládu atp. Ale pravdou je, že nám spíš více vadí tuky, které v těchto potravinách jsou. Proto je dobré, abychom odstranili jen ty špatné typy sacharidů – tedy sacharidy jednoduché. A věnovali se v jídelníčku převážně jen sacharidům složeným. Mám pro Vás jednoduchý souhrn pro lepší složení jídelníčku.

 

JAK SPRÁVNĚ ZAČÍT PO MALÝCH KRŮČCÍCH?

Tak, aby byl náš jídelníček správě vyvážený, měl by se skládat z cca 40 % bílkovin, 40 % sacharidů a 20 % tuků. Doporučené složené sacharidy se do krve uvolňují postupně a tím pádem je naše tělo postupně doplňováno energií a vydržíme déle sytí. Proto by měly v našem jídelníčku být převážně tyto potraviny: ovesné a pšeničné vločky, kořenová zelenina, rýže, brambory, těstoviny, luštěninu aj.

Sacharidové jídla s vyšším obsahem cukru je lepší baštit spíš ke snídani a na svačinu. Sacharidy bychom měli baštit před i jako první po tréningu. Naše svaly jsou totiž úplně vyždímané a potřebují „nasát“ to správné, tedy sacharidy nebo proteiny, nejlépe v tekuté podobě.

 

JEDNODUCHÉ CUKRY?

Jednoduché cukry jsou rychlým zdrojem energie, která se ale ukládá do tuků. Sacharidy jednoduché se změní na glukózu, což je cukr. Tělo si vezme jako první tento cukr, a to i přesto, že si může vzít energii z tuků a bílkovin. Tyto „špatné“ sacharidy najdeme například v medu, cibuli, mléce, sladkostech, ovoci aj. Pokud do těla dodáváme větší množství těchto cukrů, zatěžujeme tím slinivku a játra. Většina těchto cukrů je zástupcem tzv. prázdných kalorií. Pokud máme nadbytek jednoduchých sacharidů, tak se můžeme cítit podráždění, nesoustředění, mít křeče, nedostatek vitamínů a minerálů, být nevyrovnaní, mít deprese aj.

 

CO JSOU SLOŽENÉ SACHARIDY?

Při trávícím procesu se složité cukry mění na jednoduchou glukózu, což znamená, že se mění primárně jako zdroj energie a zbytek se uloží do svalů. Takže složité cukry (škroby) jsou pro naše tělo zásadní. Je důležité také dbát na to, abychom jídlo pořádně rozžvýkali a promíchali se slinami. Pokud baštíme ve spěchu, tak to působí problémy při trávení. Nestrávený škrob je ve střevech potravou pro bakterie. Složené cukry jsou obsaženy převážně v luštěninách, rýži, ořechách, máku, zelenině a bramborách..

Pokud je tedy našim cílem dobře spalovat nebo zpevnit a vytvarovat naši postavu, měli bychom se příjmu sacharidů náležitě věnovat. Tento řežím bychom měli doplnit i o pravidelnou fyzickou aktivitu a uvidíte ty neskutečné změny! A nezapomeňte, důležitých je 80 % a těch zbylých 20 % můžeme občas polevit a trošičku si dopřát 

 

Jednoduché sacharidy 

Složené sacharidy

Ovoce

Celozrnné pečivo 

Sladkosti 

Rýže Basmati, Natural

Cukrová třtina

Brambory 

Med 

Luštěniny 

Mléko

Batáty 

Sladké nápoje 

Těstoviny 

Energetické nápoje

Zelenina – květák, fazolky, brokolice, cuketa

Džusy 

Obiloviny – čirok, ječmen, žito..

Jogurty s příchutí 

Jáhly, pohanka

 

Ořechy

 

Semínka

 

Psyllium