Pistáciové oříšky

Pistáciové oříšky
Pistáciové oříšky
Pistáciové oříšky
Pistáciové oříšky

Pistácie mají spoustu zdravotních přínosů, podporují zdravé srdce, optimální hmotnost, pomáhají proti cukrovce a hypertenzi a podporují trávení. Vitaminy, minerály, tuky a bílkoviny obsažené v pistáciích jsou dobré pro naše zdraví. Pistácie jsou jedním z nejstarších jedlých oříšků a jsou běžně používány po celém světě. Mají původ v Asii, zejména v Íránu a Iráku. Archeologické důkazy uvádějí spojení pistácií a člověka už 6.000 př.nl. Byly pěstovány v Íránu, Iráku a Sýrii. Římané je objevili až v roce 100 nl. Dnes, kromě Íránu, Iráku a Sýrie, se pěstují v mnoha zemích: Spojené státy, Austrálie, Turecko a Čína. Pistáciový strom roste asi 10 až 12 let, než přináší první plody. Jsou to peckovice a jedlý plod je v jejich středu.

Pistácie máme v různých formách, loupaná, neloupaná, pražená, oslazená nebo solená. Plášť peckovice chrání oříšky pistácie před fyzickým poškozením a různými infekcemi. Na druhé straně solené a slazené pistácie nejsou úplně vhodné pro konzumaci, protože mají vysoký obsahu sodíku a cukru. Ideální jsou pistácie v přirozeném stavu bez tepelného zpracování. Skladují se ve vzduchotěsných obalech na chladných a suchých místech, aby se jejich kvalita nezhoršila. Pistácie jsou jedním z mála ořechů, které obsahují většinu živin potřebných pro lidi k udržení celkového zdraví.

Fakta o pistácii

Pistácie obsahují živiny, jako jsou uhlohydráty, bílkoviny a aminokyseliny, tuky a vlákniny. Jsou bohaté na minerály, jako je fosfor, draslík, vápník, železo, hořčík, mangan, zinek, měď, sodík a selen. Pistácie vám také poskytují esenciální vitamíny jako vitamín A, K, C, E, B6, thiamin, riboflavin, niacin, foláty, cholin, pantotenovou kyselinu a betain. Pistácie obsahují nižší obsah kalorií, pouze 160 ve 30 g, ve srovnání s jinými ořechy a sušeným ovocem, jako jsou kešu ořechy, vlašské ořechy, mandle, pekanové ořechy, lískové ořechy a kaštany.

Pistácie obsahují větší množství bílkovin ve srovnání s jinými ořechy a to 6 g na 1 unci, což je nejvíce ve srovnání s jinými ořechy. Obsah tuků je pak nejnižší v porovnání s ostatními ořechy, obsahují 13 g tuku na 30g. Pistácie jsou také dobrým zdrojem mono-nenasycených mastných kyselin (kyselina olejová a antioxidanty). Jejich pravidelné užívání pomáhá snižovat hladinu lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL) - "špatný" cholesterol" a zvyšují množství lipoproteinů s vysokou hustotou (HDL) - "dobrý" cholesterol.

Pistácie a jejich účinky na zdraví:

  • snižují hladinu LDL cholesterolu v těle
  • podporují zdravé srdce (antioxidanty, fytosteroly, nenasycené mastné kyseliny)
  • vhodné při redukčních dietách (nízký obsah kalorií, vysoký obsah bílkovin, nízký obsah nasycených tuků a vysoký obsah nenasycených tuků
  • snižují riziko makulární degeneraci (lutein, zeaxantin) - vhodné kombinovat se zeleninou
  • pomáhají při odstraňování suchosti z kůže
  • dobrým zdrojem vlákniny, která pomáhá při hladkém trávení jídla (30 gramů pistácií obsahuje asi 3 gramy vlákniny)
  • výrazně ovlivňují sexuální vitalitu u mužů - afrodiziakum (muži, kteří denně po dobu tří týdnů užívali asi 100 gramů pistácií, zlepšily svou erektilní funkci asi o 50 procent)
  • neutralizují volné radikály, které se tvoří v těle po buněčném metabolismu a mohou způsobit onemocnění např. rakovinu a srdeční onemocnění - antioxidanty
  • působí jako ochrana proti cukrovce (antioxidanty pomáhají snižovat proces glykace a tím pomáhají při potírání cukrovky)
  • pomáhá při anémii (měď pomáhá při vyšší absorpci železa)
  • více

Kde koupit pistáciové oříšky?

Články - ořechy: