Para ořechy, tzv. brazilské ořechy

Para ořechy, tzv. brazilské ořechy
Para ořechy, tzv. brazilské ořechy
Para ořechy, tzv. brazilské ořechy
Para ořechy, tzv. brazilské ořechy

Důležitým přínosem para ořechů pro zdraví je podpora kvality a pružnost pleti a snižuje příznaky stárnutí, harmonizují hormonální funkce, podporují snižování hmotnosti a posilují zdraví srdce. Para ořechy také posilují imunitní systém, stimulují růst a opravu buněk, zlepšují trávicí proces, snižují riziko rakoviny a zvyšují plodnost mužů.

Brazilské ořechy jsou ceněné pro svou krémovou, lahodnou a nasládlou chuť, rostou nejčastěji podél větších amazonských řek na stejnojmenném velkém stromu (výška až 50m) v Jižní Americe (Venezuela, Kolumbie, Peru a Brazílie). Plody jsou poměrně velké, chrání je tlustá dřevná skořápka, para ořechy chrání velká tobolka, která v sobě ukrývá 10 - 25 semen (každé je uloženo ve své skořápce). 

Para ořechy jsou zdrojem vlákniny, omega kyselin (3 a 6), proteinů, vitamínů A, B1, B2, B3, B6, B9, E, D, železo, vápník, hořčík, draslík, sodík, selen, fosfor, mangan, měď a zinek. 

  • obsahují cca 70 % tuků, 15 -20 % bílkovin, 8% vlákniny a 7 % sacharidů

 

Para ořechy a jejich účinky na zdraví:

  • brazilské ořechy patří k nejzdravějších ořechů, přestože mají vysoký obsahu tuku (téměř 70%)
  • podporují růst svalové hmoty (zdroj proteinů)
  • podporují proces hubnutí - zdroj vlákniny, proteinů a komplexních sacharidů (dobře zasytí)
  • významný zdroj elektrolytů (vápník, hořčík, draslík, sodík)
  • zdroj zdravých tuků (kyselina olejová a kyselina palmitolejová)
  • harmonizují hladinu cholesterolu
  • podporují zdraví srdce a kardiovaskulární systém
  • působí jako prevence aterosklerózy, infarktu a mrtvice
  • podporují zdraví a pružnost pokožky (selen)
  • působí proti stárnutí a jsou prevenci proti vzniku vrásek (eliminují volné radikály)
  • pomáhají proti akné (zinek) - para olej
  • stimulují hladinu glutathionu - enzymatický antioxidant, který eliminuje volné radikály ve všech částech těla, které způsobují rakovinu
  • podporují trávící systém a peristaltiku střev (předchází tak žaludečním vředům, zácpě, nadýmání, křečím a závažným stavům, jako je rakovina tlustého střeva)
  • podporuje správnou funkci štítné žlázy (selen)¨podporuje metabolismus
  • posilují imunitní systém
  • podporují buněčný růst a hojení ran
  • podporuje regeneraci tkání a cév
  • pomáhají stimulovat příjem živin v trávicím systému
  • podporují zdraví mozku
  • vhodné při podrážděnosti, depresích, při výpadcích paměti, špatné koncentraci nebo snížené duševní výkonnosti - brainfood
  • působí proti vzniku osteoporózy
  • snižují toxicitu organismu
  • protizánětlivý účinek společně s vitamínem E
  • více

Kde koupit para ořechy?

Doporučená dávka: cca čtyři až šest průměrných ořechů (pozor, ořechy mají vysoký obsah kalorií)

Skladování: sucho, chladno a temno (ořechy mohou díky vysokému obsahu tuků rychle žluknout při špatném skladování, nutno je při dlouhodobém skladování zamrazitt)

Použití: přímá konzumace, do ovocných salátů, snídaňových směsí a musli

Použití para oleje: do studené kuchyně (saláty, ovocné šťávy) tak i do horké kuchyně (pečení, smažení), je výborný i třeba jen s chlebem

Kontraindikace: alergie na para ořechy

 

TIP: pro snadnější konzumaci a trávení je vhodné para ořechy namočit na 4 - 8 hodin do vody

TIP: pokud ořechy pečete v troubě (postačí zhruba 5 minut) ještě více zesládnou

Články - ořechy: