Luštěniny

Luštěniny

Luštěnina je jednou z nejstarších rostlin, které jsou našemu tělu a zdraví prospěšné. Obsahují velmi kvalitní bílkoviny rostlinného původu. Také jsou díky svému složení bohaté na vlákninu, minerály a vitamíny. Luštěniny jsou velkou složkou v jídelníčku pro vegany a vegetariány. Pokud víme jak na to, jsou luštěniny delikatesou, která je pro nás velmi důležitá a příznivá. Řadíme mezi ně: cizrnu, čočku, bob, fazole, fazole mungo, čočku, sóju.

Zajímavost: luštěninou je označeno zralé semeno rostliny, které je z čeledi bobovité a tvoří se v lusk.

Cizrna

Cizrna je podobná hrachu, avšak její semena jsou daleko větší a chutnají po oříšcích. Cizrna obsahuje velmi kvalitní tuky, které nemají žádný cholesterol. Má spoustu cenných dietetických vlastností a posiluje nervovou soustavu. Pokud baštíme cizrnu, můžeme předcházet infarktu myokardu. Cizrna je skvělá hlavně pro ty, kteří mají deprese a trpí stresem. Je vynikající také pro těhotné ženy, jelikož cizrna obsahuje kyselinu listovou. Díky této kyselině listové bude Vaše miminko chráněno před vrozenými vadami nervové soustavy.

 

Mungo fazolky

Mungo se nejčastěji baští čerstvé, vyklíčené. Klíčky jsou velmi výživné a chutné. Jsou plné vápníku, enzymů, proteinu a železa. Nejlepší jsou v salátu anebo na chlebíku.

 

Čočka

Čočka je známá už skoro 5 000 let. Obsahuje převážně vitamíny skupiny B, vápník, selen, draslík, železo, kyselinu listovou, fosfor a zinek.  Základní příprava čočky je s česnekem a olejem. Do popření se nyní dostává čočka červená, která se velmi rychle vaří, nemusíme ji dopředu namáčet a vůbec nenadýmá. Pokud chceme naši kuchyni obohatit, můžeme se při přípravě čočky inspirovat indickou kuchyní. Čočku můžeme dochutit například římským kmínem, kurkumou, zázvorem, koriandrem, hořčičným semínkem apod.

 

Sója

Sója je považovaná za řízek veganů a vegetariánů. Můžeme říct, že 500 g sóji se rovná cca 2 kg masa nebo 30ti vajíčkům co se týče nutričního složení. Sója má totiž velmi vysoký obsah bílkovin a minerálů. Sójové produkty začaly u spousty alergiků nahrazovat výrobky mléčné. V posledních letech se sójové výrobky dost rozmohly, takže si můžeme vybírat – tofu, tempeh, sójové mléko, masa, olej apod. Sója se doporučuje také při cukrovce a vysokém krevním tlaku. Chrání naše tělo před žlučníkovými kameny a sklerózou. Doporučuje se také při rekonvalescenci a vyčerpanosti. Kdo ještě nemá, tak je dobré určitě sóju zařadit do svého jídelníčku!

 

Luštěniny jsou nejzdravější v syrovém stavu. Abychom uchovali maximum výživných látek v luštěninách, musíme je upravovat maximálně do 40 °C. Pokud bychom chtěli získat úplně všechny prospěšné látky, tak je nejlepší nechat semena naklíčit a potom je zařadit do našeho jídelníčku v tomto stavu. Nejlepší je ke klíčení čočka, sója, mungo. Pro úpravu můžeme použít olivový olej, přidat k tomu sýr a zakápnout citrónem. A mňamka je na světě J